ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

در دنیای تو نرخ تورم چند است؟

  • کد خبر: ۱۷۳۷۲۲
  • ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
در دنیای تو نرخ تورم چند است؟
یکی از نمایندگان مجلس گفت: «نرخ تورم ۱۲۰ درصد است، ولی دولت می‌گوید ۴۰ درصد.»

یکی از نمایندگان مجلس گفت: «نرخ تورم ۱۲۰ درصد است، ولی دولت می‌گوید ۴۰ درصد.»

شاید تعجب کنید و بگویید مگر می‌شود درباره آمار به این مهمی که پایه و اساس خیلی تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان است، شکاف و اختلافی بزرگ در حد ۸۰ درصد وجود داشته باشد؟

البته نگران نباشید؛ کاری است که شده است.

ریشه اختلاف‌های آماری هم این است که مثلا کسی که از طرف دولت آمار اعلام می‌کند، شخصا هر جنسی بخواهد بخرد، قشنگ همه جای شهر را دور می‌زند و وقتی جنس مدنظر را با قیمت مناسب‌تر پیدا کرد، این طور نیست که زود کارتش را دربیاورد و بکشد، بلکه وارد مذاکره و چانه زنی با فروشنده می‌شود و قیمت را تا جایی که جادارد، کاهش می‌دهد.

از آنجایی که تمام جنس‌ها را این مدلی می‌خرد، پس پول کمتری بابتش می‌پردازد و لذا وقتی قیمت‌های پارسال و امسال را توی ماشین حساب می‌زند، عددی به دست می‌آورد که تورم کمی را نشان می‌دهد.

اما نماینده مجلس این طور نیست. همان اول که با شاسی بلند خودش جلو مغازه توقف می‌کند، فروشنده لبخند ملیحی روی صورتش پدید می‌آید و همان طور که دست هایش را به هم می‌مالد، با خودش می‌گوید: «این از آن مشتری پول‌دارهاست» و بعد هرقدر بتواند، روی قیمت‌ها می‌کشد؛ البته نماینده مجلس هم خیلی چانه می‌زند که کالایی با قیمت کمتر بخرد، ولی فروشنده می‌داند همان طور که ماشین مشتری اش شاسی بلند است، حتما طول رقم موجودی حسابش هم بلند است و لذا حتی هزارتومان هم تخفیف نمی‌دهد.

بعد هم که همین نماینده مجلس ماشین حسابش را برمی دارد تا نرخ تورم را حساب کند، یک عدد خیلی درشت به دست می‌آید.

بهترین راه برای از بین رفتن این اختلاف آماری، این است که نرخ تورم نه حرف دولت باشد، نه حرف نماینده مجلس، بلکه روی عدد وسطش یعنی ۸۰ درصد توافق کنند. به آن امید که دو طرف معامله، خیرش را ببینند.

البته نرخ افزایش درآمد ما مردم عادی خیلی ناچیز است و توی دلمان می‌گوییم کاش همان ۴۰ درصد دولت درست باشد، ولی حیف که آن نرخ تورمی که ما با گوشت و پوست و استخوان و بقیه جوارحمان حس می‌کنیم، حتی از جمع ۴۰ درصد و ۱۲۰ درصد هم بیشتر است!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->